В България от много места извира чудодейна вода (КАРТА)

Коя е най-лековитата вода? Не е “Девин”, не е “Горна баня”, нито пък “Хисаря”. От нея рани заздравяват, болни глави минават, лоши уроки не хващат.

Светената вода затова е най-тачената от народа. Тя не извира – молитвата, Христовият кръст и сакрални действия я правят вълшебна. Отчето потапя кръста на кръст и изрича: “За да се освети тази вода чрез силата, действията и слизането на Св. Дух. За да слезе върху тази вода очистителното действие на свръхестествената Троица. За да бъде тази вода лечителна за душите и телата и прогонваща всяка съпротивителна сила.”

С тези думи свещеникът може да освети неограничено количество вода. Но не толкова, както е сторил преди време правешки поп. При него с малка бутилка отишла за светена вода набожна женица. Вместо да й даде, отчето й рекъл, без да му мигне окото:

“Пълни от чешмата, осветил съм каптажа!” Звучи несериозно, даже подигравателно.

Отците предупреждават, че отношението към светената не бива да е като към нещо магическо. Ако пристъпиш греховен, тя не само няма да те очисти, но и ще пострадаш, защото оскверняваш светинята.

Църквата е установила два водосвета, които напомнят за две събития от Библията. Великият водосвет е посветен на Кръщението Господне в р. Йордан, а Малкият водосвет – на раздвижването на водата в Силоамската къпалня от ангел, при което по чуден начин се изцерявали болните. Велик водосвет има два пъти в годината – на 5 януари и ден по-късно на самия Йордановден. Малък водосвет се извършва в началото на всеки месец, с него се отбелязват храмовите празници, но може да се извърши и по всяко време, ако вярващите желаят. Вода може да бъде осветена всеки ден от годината с изключение на Великден и Петдесетница.

Учени доказаха, че молитвата и кръстът променят структурата на водата. Осветена с тях, тя носи здраве и сполука. Достатъчно е само да се поръси с нея лицето на човек.

Тя няма срок на годност, т.е. силата й не изчезва, твърдят свещеници. Други обаче смятат, че с времето въздействието й отслабва. Затова е прието водата от Великия водосвет да се пази и ползва през цялата година до следващия празник.

Богоявленската вода има най-голяма сила. С нея църквата забърква мирото, ръсят се домовете, отпива се против болести. “В църквата е прието със светена вода да се прави квасът за хляба на Велики петък”, припомня Неврокопският митрополит Натанаил. Прието е на Йордановден водата да се обновява и всеки да си занесе от нея вкъщи. Старата пък се използва за омесването на три хляба според народните обичаи. Единият е за дома, вторият за гостите, а третият се оставя пред прага.

Advertisement

Че водата е подвластна на Христос, не ще и съмнение. С нея той прави първото чудо на сватба в Кана Галилейска, когато свършва виното и нарежда да напълнят делвите в двора с вода и после да налеят на гостите. Вместо вода обаче на стария сват занесли прекрасно вино. За да ни покаже, че тя е Негово творение и е в Негова власт, Христос подчинява водата и когато се извива буря в морето, и когато ходи по нея.

Веднъж осветена, към нея може да се долива и това не промени качеството й.

Ако за водосвет трябват свещенодействия, то водата от аязмо (от гръцки – осветено) е такава по волята на Бога и чрез Божията майка или някой от почитаните светии. Друга разлика няма – Дух Светий, който освещава водата, не е вещество, което да придава едни или други свойства. Той е Дух Божий, сиреч самият Бог.

Водата от аязмото добива своите различни и лековити качества за укрепване на вярата на християните и на тези, които имат сърце да повярват в Бога. Познати са много случаи на чудесни изцеления на мюсюлмани, които се обръщат в православната вяра.

Как се открива лечебната сила на аязмото. Обикновено изворът се явява насън или наяве. Света Богородица го посочва или мястото, откъдето ще потече водата. Такъв е случаят с аязмото над манастира “Св. 40 мъченици” над село Врачеш. Богородица показва мястото на осветения извор на местния момък Иван Якимовски в края на XIX век. Тъй като нашият народ е практичен и обича да проверява всичко, чудодейните изцеления на това аязмо са записани, тъй като по това време и до 1944 г. държавата е имала специална структура, която с помощта на учени е регистрирала случаите на необясними изцеления.

Внимавайте, за този, който не вярва или прави някакви магьоснически ритуали по съветите на гледачи и екстрасенси с водата от аязмо, резултатът е не просто нищожен, той е катастрофален за здравето и душата му. За църквата такива хора общуват с демони и именно нечистите сили им докарват отвръщане на Божието лице от тях. Суеверните трябва да знаят, че щом водата е осветена от Бога чрез обряд, извършен от църквата, или е осветена от Божията сила по застъпничеството на Богородица, то допирът до такава вода трябва да става по предписанията на църквата, а не от екстрасенси и магьосници.

Много често водата от аязмо секва, ако мястото се оскверни или попадне в ръцете на неверници.

Източник: spomen

loading...
error: No copy please :)